Remo
Woodehouse (schuilnaam: echte naam niet bekend) wordt veroordeeld tot vijf maanden
in de gevangenis Choreo voor psychiatrisch onderzoek, beschuldigd van onwettige
seksuele omgang. Uit gevaar voor eigen leven houdt hij zijn identiteit geheim.
Samen met medegedetineerde Scott Maddox (ook een schuilnaam: hij heet eigenlijk
Charlie Manson) maakt hij dagelijks de gevangenis schoon. Maddox is compleet in
verband gewikkeld, waardoor slechts zijn ogen te zien zijn. Ze praten over
allerlei dingen en gaandeweg wordt het duidelijk dat Maddox de moord op Woodehouse’s
zwangere vrouw heeft georganiseerd. Woodehouse valt Maddox aan en ze belanden
beiden een tijdje in de isoleercel. Daarna wordt het toegestaan dat ze nog
steeds samen schoonmaken en uiteraard volgen er meerdere discussies die
uitlopen op een gevecht. Een van de bewakers, Agraphiotis, ook wel ‘De Griek’, heeft
hun ontmoeting geregeld en onderzoekt de confrontatie. Hij heeft een rol
gespeeld in het ontsporen van Maddox en zijn sekte, met het doel een nieuwe
wereldorde te creëren, wat hem niet is gelukt. Aan het eind van het verhaal
heeft gevangene Maddox geen berouw voor zijn daden. Hij wordt gewurgd met een
gitaarsnaar, maar het is niet duidelijk of hij dit heeft overleefd. Woodehouse
wordt vrijgelaten, maar de rechter wil hem meteen weer opsluiten, dus vlucht
hij naar Europa. 'De Griek' gaat naar Amsterdam, waar hij als gezinsvoogd werkt,
met de hoop dat het kleine jongetje waarover hij voogd is, later de wereldorde
zal omverwerpen, zoals hij dat eerst van Maddox verwacht had.
Het
schervengericht is een prachtig boek en uitermate knap geschreven. Het zit vol
met verwijzingen naar muziekstukken, kunst, historische context en mythologische
verhalen uit de klassieke oudheid. Neem bijvoorbeeld de titel; ‘schervengericht’
was in de Atheense democratie een stemprocedure in de volksvergadering om
politieke leiders die men te machtig vond voor tien jaar te verbannen. Of deze mooie
uitspraak op bladzijde 1047: “Buiten hing de winterschemering, maar hier was
het dag, nee, meer dan dag.” Na een minuutje googelen kwam ik erachter dat dit
een verwijzing was naar Plinius over de uitbarsting van de Vesuvius ‘Buiten was het nacht, nee, meer dan nacht.’ Moet je ook maar net kennen.
Er is heel wat kennis nodig, wil je dit boek door en door
begrijpen. Daarom raad ik het jongeren aan om er nog niet aan te beginnen en
dit pas te doen op een meer ervaren en geleerdere leeftijd. Op die manier is
het leuker om te lezen en makkelijker de verwijzingen te begrijpen. Wanneer dit
dan toch lukt, geeft dat wel een extra voldaan gevoel.
Het vraagt niet per se veel moeite om het verhaal in te
stappen. Om het duizend bladzijdes vol te houden is een ander verhaal. Het is
niet bloeddorstig spannend of vlot verteld. Het is vooral erg intrigerend. De hele verstandshouding
tussen twee personen met zo’n ingewikkelde relatie is gewoonweg fascinerend.
Hoe zou jij reageren als de man die verantwoordelijk is voor de moord op mijn
vrouw opeens voor je staat? Het verhaal heeft een zeer psychologische opbouw en
gaat dieper in op de mens zelf en zijn dreefredenen. Het verschil tussen goed
en kwaad, de juiste levensfilosofie. Achter iedere zin lijkt een diepere
betekenis schuil te gaan. Voor de lezer is het soms een puzzel, maar wel een
heel interessante. 100% boeiend. Het zet je aan het denken.
Sommige stukken in het verhaal zijn aan de duistere kant en
een tikkeltje luguber. De moord op Woodehouse’s vrouw, de verkrachting waarvoor
hij opgesloten zit. Het zijn aspecten die nog dagenlang door je hoofd blijven
tollen. Voor de misdaadfanatici onder ons maakt dit het boek nog geweldiger dan
het al is, voor anderen werkt het wellicht een beetje deprimerend.
Al met al is Het Schervengericht zonder twijfel een zeer
grote aanrader. Historische context en psychologische hersenkrakers maken het
moeilijk, maar hierdoor wordt het vooral een ontzettend sterk verhaal. Een van
de meest aangrijpende boeken die ik ooit heb gelezen. Een dikke pil, maar
gegarandeerd de moeite waard.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten